onsdag 6 november 2013

Nurå?

Då var det dags igen. Både att hitta tillbaka till bloggandet, fotande av träningspass och att sätta mig ned och organisera kommande månads träning och kosthållning. Jag har varit osynlig på bloggen, osugen kanske jag kan skriva. Inte för att jag inte har tränat, men för att tiden när jag annars sätter mig framför datorn har gått åt till andra saker. Men jag saknar det. Och sakta men säkert kommer den där känslan tillbaka "ååh det här skulle jag kunna skriva ett grymt inlägg om". Så här är jag!


Har haft en jätterolig träningsvecka förra veckan. Med tanken att det var vilovecka så försvann några "måsten" och blev till "vill" istället, och det blev två (!) pass på måndagen, ett härligt tungt gympass på torsdag morgon, dubbelpass på lördag förmiddag och 75 minuter Box fokus ben/mage på söndagen. Träning när den är som bäst. Bara för att jag vill, älskar det, njuter av det.

Jag tog med mig den tanken när jag satte mig för att planera Novembers 4 veckorsperiod. Det är en lite rörig månad i kalendern, med en halv vecka i Värmland mitti, och lite andra jobb/resor/äventyr inbokade. Förutom det att båda mina favoritmän fyller år i November OCH jag inte har en enda julklapp planerad än. Så lite sådär lagom mycket struktur kan behövas, så jag kommer ihåg att fylla på med pepp och energi, och inte bara hattar runt.

Okej, utvärderingen från förra perioden blir följande: Jag hade 5 riktigt bra fastedagar under mina 3 första veckor. Träningen rullade på, med bra resultat och fokus på gympassen och skön regelbundenhet i simningen. Det som inte fungerade så bra var planeringen, att få in gympass på Tisdagarna var både svårt och lite omotiverat, då de kvällar det blir dubbelpass som instruktör mer än väl skapar sköna "trött/glad"-effekter. Rörelseträningen och löpningen är svåra för mig att få ihop och blir lätt bortprioriterade när mörkret kommer tidigt och yoga-passen är fullbokade på gymet. En galet
bra effekt var däremot känslan av styrka, pepp och motivation som mötte mig under viloveckan (4).


Inför nuvarande/kommande period vecka 45-48 tar jag med mig denna känsla och går mer på det som känns peppigast just nu. Rörligheten ska byggas in på en mer regelbunden basis, och träningen ska få ta lite kortare effektivare form de dagar när schemat är fullmatat. Jag har också tagit beslutet att äta hela denna period, delvis i relation till energikänslan och motivationen som kom flygande i samband med att jag enligt plan la fastan åt sidan under förra perioden.

Både känsla och resultat utvärderas och blir till nya härliga upplägg. Galet vad roligt det är med träning och hälsa!

Kram,
Annica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar