torsdag 7 november 2013

Träningschema vecka 45-48

Yes, fått ordning och reda på träningsschemat och uppdaterat min träningsschemaflik.

Fokus denna period får ligga på dels att få lite mer löpning och/eller cardio-träning gjord, eftersom den lätt blev bortprioriterad under förra perioden. Det är bra att testa runt lite för mig tills jag hittar någonting som fungerar just nu, och när vintern drar närmare så brukar inomhus kännas lättare att genomföra än utomhus, liksom att omställningen till vintertid brukar medföra en fantastisk energikänsla när jag skuttar upp tidigare på morgonen och ut på en kort joggtur, eftersom min kropp högst motvilligt vill förstå sig på detta att lägga sig, och gå upp, en timme senare än under sommarhalvåret.

Fokus nummer två denna period kommer ligga på Tabata-intervaller (kör järnet i 20 sek, vila i 10, totalt 8 gånger eller 4 minuter), eller rättare sagt - mer högintensiva träningpass. Kort, hårt och svettigt. Youtube-länken jag la i förra inlägget blev lite ett startskott på denna idé, och en Tabata-cirkel om dagen känns som en skön, genomförbar och rolig idé. Jag har 7 tabatacirklar, en om dagen med lite olika teman och inriktning, och kör samma cirklar alla 4 veckor.


Periodens sista fokus ligger på att få in mer rörelseträning i schemat, och faktiskt genomföra de passen. Jag satsar på pinnövningar (dynamiska hållningsstretcher) varje dag, och lite längre pass när jag har rörlighet på schemat. Då kommer det vara Yoga eller liknande.

Basträningen i poolen och i gymmet kommer ligga kvar med ungefär samma fokus även denna period.

Simningen handlar om varannan gång intervaller för att bygga upp både fartteknik och grenspecifik kondition, och varannan gång distans, som ligger på lite olika sätt beroende på tidsplanering mm. Målet för simningen är att denna period komma upp i minst 2 pass på eller över 3 km, samt att simma 1 pass i veckan med handpaddlar för ökad axel- och armstyrka.


Gymet är min lekstuga just nu och jag utgår helt enkelt från några få basövningar (Knäböj, Marklyft, Armhävningar, Chins och Dips) och tränar för att bli starkare i dessa. Vilket inte betyder att jag kör dessa övningar alla mina pass, men att övningarna jag väljer kommer göra mig starkare i var och en av basövningarna. Till exempel - Utfall, som är en bra övning för benstyrka och som därmed gör mig starkare i både knäböj och marklyft, eller Bänkpress, som är kanon för armhävningsstyrkan och dessutom ohyggligt roligt att hålla på med!

Jag kommer äta hela denna period. En annan förändring är att viloveckan kommer vecka 3 istället för vecka 4, helt enkelt för att schemat ska gå ihop och vara genomförbart. Självklart anpassar jag efterhand, vilar när kroppen säger till och anpassar passen efter dagsformen.

Kika på hela schemat här!
Vad är din plan för November?
Kram,
Annica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar