onsdag 2 oktober 2013

Välkommen, sköna Oktober

Japp, visst är världen helt vidunderligt vacker så här i höstens färggranna skrud? Jag älskar den här delen av hösten, när allting för någon eller några veckor liksom lyser upp inifrån, ersätter grönt med alla nyanser av gult, rött och orange, samtidigt som luften blir klarare, vädret lite mer busigt och affärerna fylls av fina svenska råvaror. Något som å andra sidan också hör hösten till och som jag kanske gillar snäppet mindre är förkylningar, något som jag fått erfara denna vecka.
En hängig helg gav upphov till en seg start på veckan och på tisdagen fick allt sin förklaring, när huvudvärken och halsontet satte stopp för både jobb och träning. Jag har istället tillbringat 1,5 dag nedbäddad djupt under duntäcket i soffan och vilat, druckit vatten och hållit tummarna för att mitt immunförsvar skulle kväva virusen innan de hunnit sprida sig för långt. Och efter den lugna eftermiddagen igår, 9,5 timmars djup sömn och ett lika lugnt tempo under dagen så mår jag avsevärt bättre. Pigg nog att fixa och pyssla lite, och äntligen få komma ut i friska luften på en kort, men välgörande promenad. Kroppen känns sliten och seg och fylld med oanvänd energi, och det tog inte många stegs uppförsbacke på promenaden innan jag brusade med endorfiner. Är man van att röra på sig så är man!

Har så ägnat mig åt rannsakning i brist på bättre sysselsättning under dessa två dagar. Hur är det där egentligen, med matvanor, träning, hälsa, målsättningar, relationer, framtidsplaner..? Ja, i Torsdags för snart en vecka sedan så fick jag lov att bryta en fastedag halvvägs in. Efter det följde en helg av säkert välbehövlig, men ack så frustrerande, energiuppladddning. Trött, osugen, onyttig. Följt av veckans sjukhäng så har det blivit lite mindre träning än planerat, och en ny plan har istället växt fram. Schemat under fliken Träningsschema har därför blivit uppdaterat, med några få förändringar.

För det första så byter jag nästa veckas planerade vila mot första veckan i nästa fyraveckorsschema. Detta på grund av dels att jag faktiskt kommer ha haft en rejäl vilovecka, räknat över helgen och med denna vecka, och dels på grund av att jag insett att vissa veckor passar bättre för mig att fasta och träna hårt än andra. I stället för att fasta 2 dagar i viloveckan tänker jag prova att fasta under träningsupptrappningen och vila från både träning och diet under vecka 4.



Som alltid när jag inte ska/får/bör träna så kryper det extra mycket av träningspepp i kroppen, och jag ser med skräckblandad förtjusning fram emot att utmana alla mina tankar om lämplig löpterräng på Lördag, när det äntligen är dags för mitt livs första Tjurrus.
Ta hand om er därute!
Kram,
Annica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar