måndag 17 juni 2013

Underbara sommar!

Jag rullar vidare med all min träningspepp och inspiration i Juni. Ägnade förra veckan åt två planerade nyckelpass, i form av det första ordentliga 3 km-passet i bassängen, och en tur på intervallrundan här på Jungfruberget. Varje träningspass jag har utfört under slutet av veckan och helgen har varit fyllda med tankar på hur jag ska formulera blogginlägg om just detta fantastiska, härliga sätt att bli trött, nöjd och glad. Simpasset till exempel - vem sjutton behöver en solstol när det finns en utomhuspool? Låg i vattnet i ungefär en timme och njöt hejdlöst av att känna solen smeka axlar, armar och ben. Och för mig, vars tålamod till att ligga stilla i en solstol räcker ungefär de minutrar det tar att kolla igenom instragram och facebook på telefonen, så kändes det som en riktig bonus att kliva upp ur vattnet med en synbar, frisk sommarbränna på gång.

Intervallpasset är sedan länge planerat på träningsschemat, men det är väl kanske ett av de pass som väldigt lätt råkar bli bortprioriterade i vardagspyssel och roligare träningspass. Tro mig, när jag vaknade denna morgon och såg regnhimmel och blåst utanför fönstret så tog det ganska mycket internt argumenterande innan jag tog tag i saken, drog på mig en skärm för att slippa regn i ögonen och tog mig ut. När jag klev ut genom dörren drog jag i mig ett djupt, doftande andetag, av det där syret som är extra kännbart just en regnig sommardag. Upp i skogen ledde stegen, och efter en rejäl uppvärmningsjogg tog jag mig till en favoritbackintervallrunda. Hur lång startsträcka jag än hade denna dag, och hur tungt passet än var, så är det ju alltid så galet värt det, när man på små små rosa moln flyter hemåt på gröna stigar och nöjd kan slå sig ner i soffan med en kaffe och alla sina endorfiner.





Jag följde upp med en fredagstrippel i form av ett nytt härligt gymhittepå tillsammans med Anna, ett magiskt simpass när ett åskoväder gjorde vattenytan mörk och ojämn och en skön kvällsjogg tillsammans med Sofie. Gymhittepåt var en nyhet för mig, en övningstrappa med 6 övningar, där man gjorde övning 1, vilade, sedan 1+2, vila, 1+2+3, vila osv upp till 6, och sedan plockade av övningarna igen: 2+3+4+5+6, vila, 3+4+5+6, vila osv. Alla övningar lika mycket, med andra ord, och en riktigt rejäl puls och pump mot slutet. Vi valde ben/bål, och körde Knäböj, fällkniv, hamstringcurl på pilatesboll, burpee/boxjump, marklyft och utfall. Kombinationen marklyft och utfall var ett riktigt effektivt sätt för mig att få kontakt i min vanligtvis svårtränade rumpa, och träningsvärken kom redan under eftermiddagen och hänger nu, 4 dagar senare, fortfarande kvar till viss del. Härligt!

Svettigt på gymet

Lördagen bjöd på välkommen vila i sällskap med världens bästa syster, som fortsatte sitt winning streak med att fullkomligt krossa mig på den lokala minigolfbanan (inte för att säga att detta på något sätt skulle påverka resultatet på det kommande Epic Battle of Vansbrosimmet). Söndagsförmiddagen ägnades åt årets första våtdräktsdopp i vackra Stångtjärn. Det blev inte något distanspass direkt, men det kändes ändå riktigt bra att ha det där första passet gjort.


Ny Måndag, nya möjligheter och jag valde att börja min lediga dag i gott sällskap på vägen runt en soldränkt sjö. Anna och jag tog varvet runt Hosjön i för mig hittills oupptäckt natur, och jag fick träna på ett smått obekvämt grundtempo på vägarna i den doftande, varma, blomstrande naturen. Fortsatt i veckan ska det bli gym-, sim- och rörlighetsträning för fulla muggar, några pass i början av veckan här på hemmaplan, innan onsdagkvällens personalfest, följt av en sen transport ner till Eskilstuna för en midsommarhelg i en annan vacker del av sommarsverige. Ett våtdräktspass ska förhoppningsvis bli av i stora, kalla Näshultasjön, och det blir helt klart minst ett besök hos kollegorna på nya Actic Eskilstuna. Njuter av härliga nu, med lite trött, skön känsla i kroppen och all träningspepp som bara ökar ju fler träningpass som blir av och längtar samtidigt så jag kan bli blå efter onsdag (en liten aning mer på grund av den där efterlängtade kramen än den där personalfesten... )




Slutsats: Mer äventyr, kramar och härlig träning åt mig! Galet fantastiskt härligt!
Kram,
Annica

1 kommentar:

  1. Tycker absolut att det blir tredje gången i rad för mig på Vansbro, men vi får väl se... :) Tack för en mysig helg!

    SvaraRadera