söndag 2 juni 2013

En härlig helg - del 1 : Icebug Killer Hill Run

Ett tidigt tema på min comeback här på bloggen verkar vara flerdelade racereports, så jag fortsätter helt enkelt med detta. Jag har haft en fantastiskt fysisk helg med massor av rörelse, glädje och svett!


Icebug Killer Hill Run blev startskottet på både min tävlingshelg, och Scandinavian Outdoor Games, ett påhitt här i Falun för att skylta med Lugnets härliga omgivningar och stora möjligheter. I korta drag så är SOG ett event där tävlingar och clinics av allt som kan kallas outdoor. Exempel på detta var löpning, montainbike, paddling, klättring och slakline. Icebug blev enligt rykte till slut en sponsor till helghändelsen, genom erbjudandet till ett alldeles eget lopp. Och vad passade väl bättre än en tur i den beryktade Mördarbacken? 2 km, en upp, en ner och varken jag eller Jocke kunde motstå frestelsen att anmäla oss trots en redan fullspäckad helg i kalendern.


En mycket varm och väldigt aktiv dag blev uppladdningen inför kvällens lopp i fredags. Min familj med syster, mamma och pappa mötte upp, liksom cykelsällskapet inför lördagen i form av härlig Antti, som också stått för många grymma bilder från helgens äventyr. Fullt hus ledde till en lite senare middag än som var tänkt, innan löputrustningen åkte på, och uppvärmningsjogg upp till Lugnet följde. Det var en härlig kväll, med värme och solsken, och stämningen på arenan kändes förväntansfull inför helgen. En mountainbike-tävling pågick för fullt (så mycket att den till och med fick ta paus för att ge plats åt löparna) och det fanns några åskådare på plats.


Jag, mamma, syrran och Jocke ställde oss på startlinjen och fick efter lite fördröjning äntligen springa iväg. Jag, som kämpat en del med just uppförsbackar denna säsong, satte ett så gott tempo som gick uppför. Min starka, häftiga syster kom älgande förbi mig precis innan toppen av backen, och jag hade faktiskt inte en chans att ta tillbaka familjeledningen. Jag har aldrig sprungit ett så här kort lopp! Vändningen kom fortare än jag trott, och benen bar av nedåt. Lite förvirring uppstod i bansträckningen i några av svängarna nedför, men plötsligt var vi framme på arenan och fick göra ett varv i hästskon innan målbågen hägrade. Ovan som jag är att springa kort och snabbt så hade jag en spya att svälja ned under upploppet, men sprang ändå i mål nöjd och glad.


Jag och min syster, som redan börjat gnabbas på allvar om det stundande Epic Battle of Vansbrosimmet, fick ännu en sporre att kämpa på med simträningen efter detta lopp. Stoltast är jag över min fantastiska mamma, som trots sina 50 + hoppar på alla utmaningar som jag kastar i hennes väg. Heja heja!

Krigarface 1
Krigarface 2

Krigarface 3

Glad mamma.
Icebug Killer Hill Run var ett riktigt kul lopp, med mycket skön publik och stämning. Ett minuspoäng blev dock den förvirrande bansträckningen, som var nära att orsaka två felspringningar trots sin ringa längd. 7 av 10 mördarbackar, och en finfin icebugpåse att ta med hem!


Alla grymt bra bilder i detta inlägg av Antti Aarnio.

Hem, snabbdusch och snabbpackning och avresa mot Mora. Nya äventyr väntar i kommande inlägg.
Kram,
Annica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar