tisdag 20 mars 2012

Planera din träning!

Det finns oftast en anledning till att strukturera sin träning. Oavsett om man planerar att tävla inom en snar framtid, om man har ett specifikt mål (t ex springa milen snabbare) eller om man bara vill stämma av så att träningen man gör ger de resultat man är ute efter. När jag strukturerar min träning försöker jag ha 6 olika faktorer i huvudet samtidigt.  


Vilka är mina mål?
Hittills har jag samlat på mig följande stora utmaningsmål:
- Tjejvättern (10 mil cykel)
- Vansbrosimmet (3 km simning)
- Tjejmilen (10 km löpning)
- Amfibiemannen 2012 (22+5,6 km löp+sim)

Hur testar jag att jag är på rätt väg / Delmål?
Mina delmål är än så länge lite flytande, men exempel på dessa är:
- Salomon trail tour Åmål 28/4 (10 km ler&lek-löp)
- Halvmaratondistans i Maj
- Genomföra ett triathlon sprintdistans

Vad behöver jag träna? 
För att (förhoppningsvis) vara rätt tränad inför säsongen siktar jag på 5 grupper med träning: Löpträning, Cykelträning, Simträning, Styrketräning och Rörelseträning.
Löpträningen kommer bestå i att både jobba för att sänka min km-tid något, samt vänja mig på längre distanser, dvs både korta intensiva löppass med fartlek/intervaller och successivt ökande distanspass.
Cykelträningen är väl den träning jag hittills har minst erfarenhet av, så här kommer jag ta hjälp av de utmärkta träningsupplägg som finns på Vätternrundans hemsida och på Cykla.se, alternativt också genom Qwarnsvedens triathlonklubb, som jag träffar några gånger i veckan.
Simträningen ligger på 1-2 fasta pass i veckan tillsammans med Qwarnsveden. Här kommer också utmaningen att så snart möjligheten finns börja simma utomhus samt att simma ihop mig ordentligt med min lagkamrat.
Styrketräningen handlar i ett första skede om att bygga upp en stadig grundfysik och minska skaderisken, samt att stärka upp Bål/Core så mycket det bara är möjligt, då detta kommer hjälpa mig i alla mina lopp. Jag kommer köra intensivt med viktträning (gym) till att börja med, för att sedan alltmer övergå till funktionell utomhusträning.
Rörelseträning är en viktig del i min återhämtning och kommer bestå av bl a Yoga och dynamiska stretcher.

Hur lång tid har jag på mig?
Delmålen kommer att korta av de långsiktiga tidsmål jag kan sätta upp idag, men datumen för mina huvudmål är följande:
- Tjejvättern: 8/6 2012
- Vansbrosimmet: 7 eller 8/7
- Amfibiemannen: 27/7 2012
- Tjejmilen:  1/9 2012

Hur mycket tid kan jag lägga?
Som allmänt träningsglad tjej är jag mer än villig att lägga mycket tid på min träning. För triathleter beräknas vanligtvis mellan 8 och 10 timmar träning/ vecka behövas, vilket också stämmer relativt bra överens med den tid jag har, och förhoppningsvis kommer fortsätta att ha, möjlighet att lägga. Hur träningen är fördelad över dessa timmar kommer variera från vecka till vecka, och även över längre tid, eftersom t ex cykelträningen förmodligen kommer vara tvungen att hamna på hyllan i utbyte mot sim- och löpträning så fort tjejvättern är cyklad.

Hur ska jag återhämta mig? 
För att jag ska återhämta mig och hålla både pepp och ork uppe under träningsperioden kommer jag ha ett lätt flytande schema (göra lite vad jag känner för för dagen, all träning är bra träning!), dock med veckomålsättningar och en överblick. För att få denna överblick planerar jag att skriva träningsdagbok. Här ingår också att äta det jag är sugen på, och se till att ge kroppen vad den behöver i form av riktigt, bra, hemlagat käk. Rörelseträningen kommer hänga med alla veckor för att bibehålla en stark och smidig fysik. I övrigt gäller sunt förnuft ! Vilodagar där de behövs / råkar inträffa och framför allt - Så roligt och varierat jag bara kan få till det !



Jaha, det här var ju lagom rörigt. Men hur strukturerar jag nu då?
Jag är en listskrivare. Det fungerar förvånansvärt bra för mig att kunna kryssa av saker från en lista, där jag har skrivit ner en del av de 17 saker jag försöker hålla i huvudet samtidigt. För att strukturera denna träningsperiod ritade jag snabbt och enkelt upp ett rutsystem, med 4 kolumner (löpning, cykel, simning, styrka) och 5 rader (mars, april, maj, juni, juli). Sedan skrev jag in vart och ett av målen i den kolumn där den kommer falla (tjejvättern 8/6 under cykel osv). Sedan skrev jag ner den träning jag tänk mig, med extra fokus på träningen i Mars och April, eftersom träningen efter det är lite beroende av hur träningen under de månaderna fungerar.

Exempel på vad som står i mina rutor:
Cykel, Mars: Börja vardagscykla ASAP
Löpning, April: 1-2 kortare pass per vecka. 1 långpass med fartlek och/eller ökande distans per vecka. Åmål 28/4?
Styrka, Maj: Övergång från gymträning mot utefys & backträning med bål och stabilitet som fokus.

Detta är som sagt ett funktionabelt sätt för mig att strukturera. Något helt annat sätt kanske fungerar bättre för dig? Ett bra tips är dock att skriva ner dina tankar och målsättningar, det gör det hela både lite mer klart och lite mer verkligt !



Så, det är bara att hoppa i träningskläderna och börja jobba !
Kram,
Annica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar