tisdag 26 juni 2012

Go with the flow

Yes, har varit dåligt med uppdateringar här på bloggen på ett tag, mycket beroende på lätt kaosartade dagar som följer på att ett jobb tar sommaruppehåll, och ett annat ska sättas igång. Samtidigt som 6 veckors nedräkningsträning tar fart inför sommarens stora Äventyr.


På träningsfronten har det blivit en skön blandning mellan många favoriter, i form av korta, intensiva gymträningspass, där jag upptäckt glädjen av att dingla från taket och få en sån träningsvärk att det känns som att bålen består av en plåtlåda jag bär omkring på, yoga för att försöka töja lite i de lätt chockade musklerna som helt plötsligt får göra alla möjliga möjliga och omöjliga aktiviteter, simning i både sjö och pool, och såklart löpning på alla sätt. Jag har ett roligt upplägg med 12 tänkta pass i veckan, och full frihet att byta, ordna, ta bort och lägga till efter känsla och behag. Nu, 2 veckor in, har det visat sig vara förhållandevis enkelt att hålla löpningen på ungefär den plan jag vill ha den, gymträningen blir i alla fall av någon gång i veckan, simningen börjar lossna och yogan har blivit en nödvändig del för att kroppen ska samarbeta hela vägen fram.



I löpningen känner jag mig stark i terrängen och samsprungen med min lagkompis. Det som är målet nu är ett gäng intervaller, för att våga mig ur min egen comfort zone, samt en långsam ökning av distansen. Förra veckan skulle bli min stora intervallsatsning, men blev av olika anledningar en vecka fylld med glädjelöp. Tanken är att jag denna vecka ska hinna med ett lite längre pass, och ett kort intervallpass, innan comfort zone-träningen verkligen skall utmanas på 10 km Salomon Trail Tour Globen. :) Funderar allvarligt på huruvida de flesta av mina löppass från och med nu borde utföras iklädd den våtdräkt som ju är obligatorisk utrustning under kulmen av denna träningssatsning..


Simningen har gått in i en ny fas när jag och Jocke numer jobbar stenhårt på att samarbeta också i vattnet. Nog för att jag är gammal tävlingssimmare, men det är mycket att hålla reda på när vågorna slår och både riktningen och lagkompisen ska vara under uppsikt. Inför kommande Vansbrosimning känner jag mig lugn och peppad, går mest omkring och småräknar på vilken tid jag vill jaga under Tjejvansbrons 1 km-lopp. Av mina 3 planerade simpass per vecka har i snitt 2 blivit av, varav minst 1 har varit i sjö. Skillnaden mellan bassängen och sjön är enorm, men båda dessa träningsformer känns viktiga för att både ha distans och teknik i kroppen om 4 veckor.



Gymträningen är väl den som har flest mentala hinder, är svårast att komma iväg på, men också är en riktig glädje när de väl blir gjorda. Har prövat på några olika styrkecirklar, och fått en grymt skön träningsvärk precis där jag vill ha den. Mycket fokus ligger på Core, funktionell styrka/stadighet och hållningsträning, och så får överkroppen och benen turas om lite om fokuset. Att just köra styrkecirklar är ett skönt sätt att effektivt köra igenom kroppen och samtidigt få lite puls. Ett exempel på en sådan cirkel är: Planka med varannan kneetuck och pik med fötterna i TRX-band, Walking push-ups, reverse pushups i TRX (rodd med kroppsvikten), Push up/knee tuck i TRX, utfall med "Hargin-press" och pullover/situp combo med vikt, alla dessa gånger ungefär 10 och 3 gånger hela serien. Skön träningsvärk i alla magmuskler jag både visste och inte visste jag hade!

Yogan, eller rörelseträningen har blivit lite sporadisk, både med hela serien dynamiska pinnstretchar på mina mer organiserade mornar, ett hemmagjort yogaprogram på ca 25 minuter och en gammal, men ändå nyfunnen, upptäckt: youtube. Hur jag inte, i min jakt efter bra yoga/rörlighets-flöden, lyckats komma in och söka på "Yoga workouts" på denna outtömliga källa till information är ett mysterium. Nu är detta mysterium dock löst, och jag roar mig storligen bland alla de program som finns att välja på.

Det känns i kroppen att träningen har fått en lite annan innebörd de senaste veckorna. Jag är stel på en massa konstiga ställen, och upplever den där känslan av att ena stunden inte ha någon kraft eller pepp någonstans, och andra stunden känna mig störst, bäst och starkast. Tar det som ett tecken på galen utveckling!

Ska försöka vara lite duktigare på att skriva ut lite mer om träningen här på bloggen, och inte bara hålla allt för mig själv i träningsdagboken.
Ta hand om er!
Kram,
Annica 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar