söndag 29 april 2012

Salomon Trail Tour Åmål 2012

Årets första lopp för mig ledde mig till en riktigt solig vårdag i Åmåls vackra natur. Löftet min pepp-partner och lagkamrat kunde ge, med erfarenhet från förra årets version av loppet, var ett trevligt lopp på mycket skogsstig och lite lagom kuperat som start på säsongen. Vad han inte visste var att Salomon Trail Tour detta år satsat lite extra för att ge sina deltagare en riktig utmaning. Och min mentala bild av en trevlig 12-kilometerstur lik Höstmilen, fick uppleva både en och två justeringar innan jag äntligen kämpade mig i mål.


 Den första ändringen i bansträckningen för året var mer skogsstig. Till min glädje, eftersom det är främst stigar med knöggliga rötter och stenar jag har lagt fokus på de senaste månaderna. Lite små kuperingar lät oss deltagare förstå att loppet verkligen var igång, och sen kom den första verkliga överraskningen ! Någonstans mellan km 4 och 5 leddes vi alla rakt ner ner igenom en damm. Så årets första bad är nu avklarat, tacksamt nog hyfsat varmt och trevligt, och ännu mer tacksam var jag i den stunden för mina nya skor, som ca 200 meter senare släppt ifrån sig allt vatten och kändes lika lätta (dock inte lika torra) som vid starten.

Efter detta följde andra utmaningar, bland annat genom en rejäl stenbumling att ta sig ned ifrån, med landning, inte på fast mark, utan i knähög träskmark. Till allas vår glädje fanns också Åmåls fotoklubb på plats vid alla de rätta ställena, så snygga foton förväntas inom kort på Åmål Multisports hemsida.

Lägg märke till den underbara lerinpackning jag bär omkring på! :)
Vid varvningen fick jag också första smakprovet på det kryp-och-däck-hinder jag skulle få återkomma till innan loppet var avslutat. Strax efter jag sprungit in i skogen för min andra vända hörde jag också årets vinnare Andreas Svanebo springa in i mål. Då hade jag drygt 5,5 km kvar. Banans andra halva bjöd på lite mindre kupering, lite mer lera och en hel massa löpglädje för mig.

 För att vara första gången jag ger mig in i ett lopp där jag lätt ofrivilligt badar i både vatten och lera, så är betyget högt för upplevelsen. Fy fasen vad kul jag hade! Med en sluttid på 81 minuter och ca 6,45-minuterstempo genom loppet så är jag hyfsat nöjd med tanke på omständigheterna, och full att inspiration och erfarenhet om vart mina svaga punkter sitter och hur dessa kan förbättras ! Lite tävlingsinstinkt ska väckas, comfort zonen ska utmanas och löpglädjen ska fortsätta spruta ur öronen!


Tack Åmål Multisport för en löpupplevelse väl värt sina 10 av 10 lerkurer!
Stor pepp-kram,
Annica

1 kommentar:

  1. Kul att du gillade tävlingen, härlig skrivet. Välkommen till fler, det är 17 kvar av www.salomontrailtour.se

    SvaraRadera