söndag 29 april 2012

Here we go!

Ja hörni, det här med träningsblogg när träningen inte riktigt är i det läge som är önskvärt kan sannerligen vara en utmaning. Men, de få inlägg som faktiskt kommit upp när under våren har trots allt varit fyllda med både härliga, peppiga bilder och förhoppningsvis matnyttig information. Tanken som slår mig är dock att all den där härliga träninginspirationen faktiskt har ett väldigt enkelt sätt att lockas fram. Som Nike har sagt i flera år -


Som tur är är jag den enormt lyckliga flickvännen till det extremt peppiga och duktiga nykokta PTn Jocke, som faktiskt passade på att ägna en ledig vecka åt att locka fram träningsglädjemonstret i mig. Trots en minst sagt fullspäckad jobbvecka har jag därför fått ihop 38 sprungna kilometer, förutom 3 glädjepass på Actic Falun! Och vad bra det känns - i efterhand. Det har varit tungt, jobbigt, motigt och helt galet fantastiskt !

Bästa sättet att komma in i en rutin är att kämpa på. I två veckor är det motigt, sen lossnar det. Ta hjälp av de som är runt dig, prata om din träning eller dina matval, utnyttja det positiva tryck som omgivningen kan ge dig.

Jag hade en enorm tur, och massor av hjälp av ett peppmonster som varje dag bara väntade på att mellanmålet skulle vara uppätet så vi kunde dra ut i vårskogarna, och sedan med ett enormt tålamod locka fram det där endorfin-stinna leendet som ibland sitter lite längre in än önskvärt.


Det blev 5 lite lugna kilometer som början på träningsveckan, dock inte helt utan en utmaning, denna gång i form av 2 km rejält uppförslut uppför Jungfruberget, som turligt nog befinner sig på lämpligt avstånd från min ytterdörr. Senare i veckan följde vi upp detta med ett riktigt långpass - 15 km terräng längs alla fina vandringsstigar som sträcker sig ut från Lugnets välkända spårcentral. Många rejält bökiga partier med lera och lååånga sega uppförsbackar som var precis lika fantastiska att kämpa sig igenom som de mjuka kuperade svängarna i vackraste tallskog. Redan här var jag mer än väl uppe och förbi den ungefärliga veckomängd löpning jag kommit upp i hittills under året, och vader, fötter och ljumskar lät inte detta passera obemärkt.



Kunde ändå inte låta bli att ge mig ut på Actics senaste tillägg i Gruppträningsschemat, i form av ett löppass, skapat för att ge både nybörjare och mer erfarna löpare en kick och hjälp att utvecklas. I ett härligt strilande vårregn blev det därför 6 snälla km på grus och asfalt, dock också denna dag med en utmaning i lutande form. Den här gången fick jag krypa till sängs iförd ett rejält lager liniment och stödstrumpor för att förhoppningsvis locka vaderna till samarbete för resten av veckan !

Som Grand Finale slutade jag veckan med ett riktigt äventyr, mitt första lopp för säsongen i form av Salomon Trail Tour Åmål 12 km. Mer om detta i ett annat inlägg!
Så detta var lite om min träningsvecka. Mycket mer finns att skriva, så häng kvar!
Kram,
Annica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar